Γνωστό
Στους μαθητές θα δοθούν δύο (2) κείμενα:
α) διδαγμένο απόσπασμα από το πρωτότυπο (12 έως 20 στίχους)
β) παράλληλο κείμενο στα Νέα Ελληνικά που προέρχεται από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία (ελληνική ή παγκόσμια).
*Κατά πάσα πιθανότητα το παράλληλο κείμενο να μην είναι διδαγμένο.
Για τα παραπάνω κείμενα θα υπάρχουν:
μία (1) ερώτηση κατανόησης για το πρωτότυπο με στόχο την αποκωδικοποίηση σημείων του κειμένου και την άντληση βασικών πληροφοριών. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο ερωτήματα και να έχει μορφή είτε κλειστού είτε ανοιχτού τύπου. (10 Μονάδες)
δύο (2) ερμηνευτικές ερωτήσεις εκ των οποίων η 1η αναφέρεται στο πρωτότυπο διδαγμένο κείμενο, ενώ η 2η στο παράλληλο. Στοχεύεται η αναφορά σε: ιδέες/αξίες/προβλήματα που προβάλλουν τα κείμενα
- στάσεις/ήθος/χαρακτήρα προσώπων
- ιστορικό/κοινωνικό πλαίσιο της εποχής του έργου
- δομή/σύνθεση του κειμένου και
- υφολογικά/αισθητικά θέματα. (10 + 10 Μονάδες)
μία (1) ερώτηση κλειστού τύπου εισαγωγής (10 Μονάδες)
μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική στην οποία μπορεί να εξεταστεί η σύνδεση λέξεων Αρχαίας Ελληνικής και Νέας, η διατήρηση ή η αλλαγή σημασίας των λέξεων, οικογένειες λέξεων, ομόρριζα, απλές – σύνθετες, συνώνυμα – αντώνυμα. (10 Μονάδες)
Άγνωστο
Το αδίδακτο κείμενο θα είναι πεζό Αττικής διαλέκτου το οποίο θα συνοδεύεται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα.
Για το άγνωστο κείμενο θα υπάρχουν:
ερώτηση μετάφρασης: 8 έως 10 στίχοι (20 Μονάδες)
μία (1) ερώτηση κατανόησης (10 Μονάδες)
μία (1) ερώτηση γραμματικής που μπορεί να αναλύεται σε δύο ερωτήματα (10 Μονάδες)
μία (1) ερώτηση συντακτικού που μπορεί να αναλύεται σε δύο ερωτήματα (10 Μονάδες)