arnos.gr

Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού ΓΕΛ – Λύσεις Πανελλήνιες 2022

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ – ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2022
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

Σχολιασμός Θεμάτων: Οι εξεταζόμενοι στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών κλήθηκαν να απαντήσουν με βάση το κείμενο της 17ης ενότητας: Αριστοτέλη Πολιτικά και την 20ή διδακτική ενότητα: Επίκτητος Διατριβαί. Οι ερμηνευτικές ερωτήσεις δεν παρουσίαζαν δυσκολία και προϋπόθεταν γνώση των σχολίων του σχολικού εγχειριδίου. Χωρίς δυσκολία ήταν και οι ερωτήσεις της ομάδας Β, όπως και εκείνα του Παράλληλου κειμένου.

Το αδίδακτο είναι σχετικά δύσκολο σε σχέση με εκείνα των προηγούμενων ετών και προϋποθέτει καλή προετοιμασία, κυρίως για το τελευταίο ερώτημα.

Ακολουθούν οι λύσεις των θεμάτων.

Διδαγμένο κείμενο

Α1. α)

1 – Σ
2 – Λ
3 – Λ

Α2. β)

α -1,2
β – 1
γ -1,2

Β1. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη η φύση έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του ανθρώπου ως πολιτικού όντος- δόθηκε ο λόγος, χάρη στον οποίον ο άνθρωπος μπορεί και διακρίνει το δίκαιο και το άδικο, το ηθικό και γενικότερα χάρη στον λόγο μπορεί και έχει διαμορφωμένες τις ηθικές αξίες, που τον διαφοροποιούν από τα υπόλοιπα ζώα.

Β2. Ο άνθρωπος είναι το ον που έχει το δικαίωμα της προαίρεσεως- δηλαδή της επιλογής ανάμεσα στο δίκαιο και στο άδικο. Ο άνθρωπος διαθέτει νου, ο οποίος του επιτρέπει να επιλέγει και να μην λειτουργεί παρορμητικά… Ο Επίκτητος χρησιμοποιεί τη ρητορική ερώτηση «Τίς οὖν ἐπαγγελία πολίτου;», αλλά και την παρομοίωση των μελών του σώματος «ὥσπερ ἄν, εἰ ἡ χεὶρ … ἐπὶ τὸ ὅλον.».

Β3.

1 – δ
2 – α
3 – ε
4 – β
5 – στ

Β4. α)

1 – ε
2 – δ
3 – ζ
4 – β
5 – α
6 – στ

Β4. β) «αδούλευτον»: Όσοι ασχολούνται με το τραγούδι σε αρχικό στάδιο η φωνή τους είναι αδουλευτη.
«προηγουμένων»: Οι νέες γενιές είναι σημαντικό να υπολογίζουν τη γνώμη των προηγούμενων γενιών.

Β5. Ο δοκιμιογράφος συνδέει την έννοια της προαίρεσης με τη βούληση. Για τον δοκιμιογράφο η προαίρεση χωρίς τη βούληση είναι μια έννοια η οποία δεν απαιτεί ιδιαίτερη σκέψη από τον άνθρωπο, διότι συναντάται στην καθημερινότητα του ανθρώπου σε πράξεις απλές. Η βούληση είναι αυτή που διαφοροποιεί τον άνθρωπο από τα υπόλοιπα ζώα και του επιτρέπει να έχει διαμορφωμένες τις ηθικές του αξίες. Ο Επίκτητος αντιθέτως θεωρεί ότι η προαίρεση ως έννοια είναι αρκετή για να διακρίνει τον άνθρωπο από τα ζώα.